PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Recesja i dobra koniunktura w przemyśle stoczniowym. „Ceny osiągają najwyższy poziom w historii”

Recesja i dobra koniunktura w przemyśle stoczniowym. „Ceny osiągają najwyższy poziom w historii”

2022-12-14
w GOSPODARKA
Odtwarzaj
Share on FacebookShare on Twitter

Jak obecnie wygląda sytuacja przemysłu okrętowego na świecie i w Polsce i jakie są perspektywy na przyszłość? Na ten temat w audycji „Ludzie i Pieniądze” Iwona Wysocka rozmawiała z Ireneuszem Karaśkiewiczem, dyrektorem biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego.

– Ceny statków osiągają najwyższy poziom w historii. To nie oznacza, że za tym poszedł wzrost rentowności stoczni. Wpływają na to koszty produkcji. Sytuacja w przemyśle okrętowym jest w tej chwili nietypowa. Jednocześnie panuje dobra koniunktura i recesja. Przemysł stoczniowy dzieli się na dwie grupy stoczni: wielkie, budujące ogromne kontenerowce czy gazowce, oraz stocznie średnie lub mniejsze. Na świecie w branży stoczniowej w tej chwili zachodzą duże procesy konsolidacyjne. Obecnie niemal 100 proc. globalnej produkcji w obszarze dużych kontenerowców itd. koncentruje się w dziesięciu grupach stoczniowych zlokalizowanych w Azji. W tym asortymencie jest duże ożywienie, którego wyłącznym beneficjentem są stocznie azjatyckie. W mniejszych i średnich stoczniach w dalszym ciągu panuje recesja i nadmiar mocy produkcyjnych  – podkreślał Karaśkiewicz.

– W ciągu ostatnich lat nastąpiło ogromne zestarzenie się floty. Liczby są porażające. Na 125 tys. zarejestrowanych jednostek pływających, 50 tys. ma 25 lat lub więcej. Proces odnowy floty jest mocno przesunięty w czasie, ale nastąpi. W nieskończoność odnawiać klasy nie można. Dlaczego w ogóle do tego doszło? Wiąże się to z ogromną niepewnością, którą wprowadzają regulacje ekologiczne. Jest ogromna niepewność wśród armatorów. Budowa statku to przedsięwzięcie wieloletnie. Armatorzy mają dylemat, jaki napęd wybrać dla statku – zaznaczył.

https://radiogdansk.pl/wp-content/uploads/2022/12/LiP-14122022.mp3

ua

Tagi: Ireneusz KaraśkiewiczIwona WysockaLudzie i Pieniądzepublicystyka TL

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00