PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko

Miała być gotowa na Euro 2012. Przetarg na brakujący odcinek A1 będzie ogłoszony do końca roku

2016-10-21
w GOSPODARKA
Share on FacebookShare on Twitter

Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na budowę brakującego odcinka autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Koszt realizacji inwestycji szacuje się na 3,6 mld złotych. Temat autostrady został poruszony w audycji Ludzie i Pieniądze. Program poprowadziła Iwona Wysocka. Jej gośćmi byli Wioletta Kakowska–Mehring (Trójmiasto.pl), Maciej Goniszewski (Radio MORS) i Artur Kiełbasiński (Radio Gdańsk).

Jeżeli uda się dotrzymać przedstawionego przez resort infrastruktury harmonogramu, to inwestycja będzie opóźniona o 8-10 lat (2020-2022). Budowa drogi miała zostać ukończona do piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku. Jednak konsorcjum odpowiadające za budowę drogi nie dopięło finansowania i straciło koncesję.

Teraz szef resortu infrastruktury i budownictwa zapewniał o planach przyspieszenia prac. – Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski – mówił na konferencji prasowej minister Andrzej Adamczyk.

PRZYSPIESZENIE CZY OPÓŹNIENIE?

– Możemy powiedzieć, że to przyspieszenie? Przypomnę, że autostrada miała być gotowa do Euro 2012 – zauważyła Iwona Wysocka.

Wioleta Kakowska-Mehring zwróciła uwagę, że dwa lata różnicy wynikają z tego, że nie zdecydowano się na wariant specjalnej spółki drogowego przeznaczenia, której celem byłoby pozyskiwanie pieniędzy na inwestycje drogowe zgodnie z zasadami rynkowymi. – Wynikało to z programu przyjętego w ubiegłym roku przez poprzednią ekipę rządzącą. Faktycznie był wątek, żeby stworzyć te spółki i umocować je z Unią. Sam ten proces trwałby dwa lata – mówiła.

ELEKTRONICZNY SYSTEM OPŁAT

Maciej Goniszewski wspomniał o innej ważnej kwestii dotyczącej autostrad. – W tej chwili zaczęły się konsultacje przed przetargiem na nowy system opłaty za drogi. Mamy fajną autostradę, ale latem jest masakra gdy stoimy przy bramkach przez dwie-trzy godziny. Niweluje to znaczenie autostrady. W tym korku stoją też samochody ciężarowe, które mają opłacony przejazd systemem elektronicznym.

Dodał również, że dzięki systemowi elektronicznych opłat przepływ samochodów może być szybszy oraz, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już na Węgrzech, w Czechach i Rumunii.

Artur Kiełbasiński zwrócił uwagę na dwa, jego zdaniem kluczowe, aspekty dla polskich dróg. – Pierwszy to aspekt techniczny: czy wprowadzony zostanie system opłat elektronicznych, czy winiety roczne. Drugi to kwestia cen, bo dostęp do infrastruktury drogowej w Polsce należy do drogich i jest bardzo niespójny. Strategicznym zadaniem dla resortu infrastruktury jest ujednolicić ceny.

Posłuchaj audycji:
/audio/dok1/lip_21102016.mp3

Rafał Mrowicki
Tagi: Autostrada A1Ludzie i Pieniądze

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00