PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Wyzwania stojące przed pomorskim transportem. „Chcemy postawić na rozwój komunikacji zbiorowej”

Wyzwania stojące przed pomorskim transportem. „Chcemy postawić na rozwój komunikacji zbiorowej”

2024-10-21
w GOSPODARKA
Odtwarzaj
Share on FacebookShare on Twitter

Jakie są najpoważniejsze problemy transportu na Pomorzu? Z jakimi wyzwaniami musi się zmierzyć nasz region, aby komunikacja i transport mogły się rozwijać w sposób zrównoważony? Między innymi te kwestie poruszyli goście zaproszeni do programu „Ludzie i Pieniądze”. 

W dyskusji na temat jednej z najważniejszych dla Pomorza kwestii, jaką jest szeroko rozumiany transport, wzięli udział Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego, Marcin Gromadzki, ekspert z zakresu transportu publicznego, Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, oraz Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Rozmowę, która miała miejsce w naszym mobilnym studiu rozstawionym na terenie Amber Expo w Gdańsku, poprowadził Tomasz Klinger.

KOLEJ WYGRYWA, PROBLEMY KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ 

Leszek Bonna, Marcin Gromadzki, Tomasz Klinger(Fot. radio Gdańsk)
Leszek Bonna, Marcin Gromadzki, Tomasz Klinger
(Fot. Radio Gdańsk)

– Mówimy tu o wyzwaniu dotyczącym przyszłości, a więc o ograniczaniu ruchu samochodowego. Odpowiadam za transport kolejowy w samorządzie województwa, a to transport najbezpieczniejszy i ekologiczny. Mamy kilka wyzwań, dotyczą one skomunikowania regionu ze stolicą województwa, w jedną i w drugą stronę. Najlepszym przykładem jest oddana dziewięć lat temu do użytku Pomorska Kolej Metropolitalna. Dzięki tej wartej ponad 600 mln zł inwestycji otworzyliśmy Kaszuby, czyli Kościerzynę i Kartuzy, dla Trójmiasta. Poprawiliśmy też komunikację z Kościerzyny i Kartuz do stolicy Trójmiasta – wskazywał Leszek Bonna.

– Wyznacznikiem wyboru przez mieszkańców Pomorza danego środka transportu jest przede wszystkim czas dojazdu i szeroko rozumiana wygoda. Kolej wygrywa: z zatorami drogowymi, pod względem czasu, omija kongestię drogową. Z punktu widzenia organizatorów transportu autobusowego możemy z zazdrością obserwować ten sukces. Jeśli chodzi o transport autobusowy, jest gorzej. A to dlatego, że nie ma integracji. Nie jest problemem oferta komunikacji miejskiej w samej metropolii, bo ona jest dobra. Problemem są gminy ościenne. W ramach całego obszaru metropolitalnego mamy wielu organizatorów transportu i winne jest temu złe prawo – argumentował Marcin Gromadzki.

OGROMNE ZNACZENIE PKM POŁUDNIE

Piotr Borawski, Grzegorz Mocarski, Tomasz Klinger(Fot. Radio Gdańsk)
Piotr Borawski, Grzegorz Mocarski, Tomasz Klinger
(Fot. Radio Gdańsk)

Badania wskazują, że do 2030 roku w pobliżu południowych dzielnic Gdańska przybędzie około 100 tysięcy mieszkańców. Wszyscy będą chcieli i musieli dojeżdżać do centrum miasta. Dlatego tym ważniejsza wydaje się budowa linii PKM Południe.

– Naszym ambitnym celem i założeniem jest to, aby ci mieszkańcy od 2029 roku mogli korzystać z przystanków, które będą rozlokowane w odległości około 500 metrów od siebie. Takie założenie oznacza, że znaczna część mieszkańców południowych dzielnic Gdańska będzie miała je niemal dosłownie w zasięgu ręki – wyjaśniał Grzegorz Mocarski.

– Jesteśmy w takiej sytuacji, że nie tylko mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska, ale też ci, którzy mieszkają w całym otoczeniu, całej metropolii, chcą dojechać do centrum miasta. Ale trzeba tu podkreślić, że dla jednych centrum oznacza Śródmieście, dla innych Wrzeszcz, dla jeszcze innych biura w Oliwie. Nasze miasto jest więc policentryczne. I patrząc na to w taki sposób widzimy, że dodatkowych kilku czy kilkunastu tysięcy samochodów Gdańsk nie jest w stanie przyjąć. To, na co chcemy postawić w ciągu najbliższej dekady, to rozwój transportu zbiorowego – dodał Piotr Borawski.

POSŁUCHAJ CAŁEJ AUDYCJI: 

https://radiogdansk.pl/wp-content/uploads/2024/10/LiP_21102024.mp3

Czytaj też: Specjaliści rozmawiają w Gdańsku o przyszłości transportu publicznego na Pomorzu

raf

Tagi: audycje TLGrzegorz MocarskikolejLeszek BonnaMarcin GromadzkiPiotr BorawskiTomasz Klingertransporttransport publiczny

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00