PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Port Gdynia bliżej budowy portu zewnętrznego. „Decyzja lokalizacyjna to kolejny kamień milowy”

Port Gdynia bliżej budowy portu zewnętrznego. „Decyzja lokalizacyjna to kolejny kamień milowy”

2023-07-05
w GOSPODARKA
Odtwarzaj
Share on FacebookShare on Twitter

Wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla budowy portu zewnętrznego w Porcie Gdynia. Na ile zmieni to sytuację? Na ten temat w audycji „Ludzie i Pieniądze” Iwona Wysocka rozmawiała z prof. Markiem Grzybowskim, prezesem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego oraz Maciejem Krzesińskim, dyrektorem ds. współpracy międzynarodowej w gdyńskim porcie.

– To jedna z najważniejszych decyzji administracyjnych, jakie otrzymaliśmy w ostatnich latach, aby wyjść w morze z inwestycjami i tak naprawdę zbudować nowy port. Decyzja lokalizacyjna określa pewne ramy geograficzne, w ramach których powstanie nowa inwestycja. Ta decyzja jest też zgodna z wcześniej wydanymi decyzjami, m.in. środowiskową. To kolejny duży kamień milowy na drodze do budowy portu zewnętrznego. W tej chwili przed nami wybór partnera prywatnego. Jak wiadomo, to cztery konsorcja, które biorą udział w przetargu. Port zewnętrzny to nie jest tylko terminal kontenerowy, ale terminal, który może przeładowywać ładunki o charakterze militarnym czy produkty do budowy offshore. Port Gdynia już dziś jest portem uniwersalnym, dzięki czemu bronimy się wynikami i od kilku lat mamy wzrosty. To ewenement w polskich i europejskich portach. Dalej chcielibyśmy zachować ten charakter uniwersalny – przyznał Krzesiński.

– Port Gdynia idzie w tym kierunku, w jakim idą wszystkie porty. Wychodzi w morze. To istotny krok. Ta inwestycja nie powstanie w ciągu roku, trzeba już pracować nad planami zagospodarowania przestrzennego i budowy dostępu do portu. Na zapleczu portu właściwie całkowicie zmodernizowano stację kolejową, ale dojazd do portu powinien być możliwy z prędkością 70 km/h. Trzeba też pomyśleć o planie zagospodarowania przestrzennego, by nie było sytuacji takiej, jak w Świnoujściu. Tam nagle zmieniły się plany i włodarze nie wydali decyzji inwestycyjnej. Port Gdynia powinien być zachowany do wykonywania funkcji logistycznych i produkcyjnych oraz do reeksportu. Budowa portu zewnętrznego powinna być szansą dla zaplecza tego portu. Są duże obszary, na których już funkcjonują różne rodzaje działalności logistycznej, ale trzeba pomyśleć o przyszłości. Na pewno w najbliższej perspektywie trzeba będzie lokalizować produkcję w Europie. Przed Portem Gdynia stoi szansa – ocenił prof. Grzybowski.

https://radiogdansk.pl/wp-content/uploads/2023/07/LiP-05072023.mp3

ua

Tagi: Iwona WysockaLudzie i PieniądzeMaciej Krzesińskiprof. Marek Grzybowskipublicystyka TL

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00