PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
W stoczni „Remontowa” rozpoczęła się budowa polskich promów. „To duża szansa na nowe otwarcie”

W stoczni „Remontowa” rozpoczęła się budowa polskich promów. „To duża szansa na nowe otwarcie”

2022-11-02
w GOSPODARKA
Odtwarzaj
Share on FacebookShare on Twitter

W gdańskiej stoczni „Remontowa” rozpoczęła się budowa promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Kontrakt przewiduje opcję 3+1, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Czego można oczekiwać po tej inwestycji? O tym w audycji „Ludzie i pieniądze” Iwona Wysocka rozmawiała z Ireneuszem Karaśkiewiczem, dyrektorem biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego.

– To jedno z największych zamówień w polskich stoczniach przez polskiego armatora. Zamówienia europejskich armatorów w ostatnich latach były lokowane niemal wyłącznie w Chinach. Ogromnie cieszy, że te innowacyjne jednostki zostały zaprojektowane i będą zbudowane przez polski podmiot. Promy te przeznaczone są dla polskich armatorów, którzy rywalizują na Bałtyku ze swoimi niemieckimi i skandynawskimi odpowiednikami. Polscy inżynierowie dostarczą im konkurencyjne jednostki. Będą one jednymi z najnowocześniejszych jednostek tego typu na Bałtyku – podkreślał Karaśkiewicz.

Jak wskazał dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego, w promach zostanie zamontowany napęd na skroplony gaz ziemny, dzięki czemu niższa będzie emisja dwutlenku węgla. Przełożyć ma się to także na ceny biletów dla pasażerów promów.

– Promy będą napędzane silnikami na skroplony gaz LNG, ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o około 20 proc. Od 2023 roku obowiązywać będą opłaty emisyjne ETS i za każdą wyemitowaną tonę CO2 armator będzie musiał zapłacić. To będą dodatkowe koszty operacyjne, które zapłaci końcowy użytkownik. Im mniej CO2 będzie emitować statek, tym mniejsze będzie przełożenie na cenę, a pozycja konkurencyjna polskiego armatora silniejsza. To duża szansa na nowe otwarcie dla przemysłu stoczniowego w Polsce – zaznaczył.

https://radiogdansk.pl/wp-content/uploads/2022/11/Ludzie-i-Pieniadze-02112022.mp3

ua

Tagi: GdańskIreneusz KaraśkiewiczIwona WysockaLudzie i Pieniądzeprompublicystyka TLStocznia Remontowa Shipbuilding S.A.

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00