PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Najwięksi operatorzy zmonopolizowali transport morski. Organizacje wzywają KE do rewizji zasad

Najwięksi operatorzy zmonopolizowali transport morski. Organizacje wzywają KE do rewizji zasad

2022-08-10
w GOSPODARKA
Odtwarzaj
Share on FacebookShare on Twitter

Dziesięć organizacji morskich wezwało Komisję Europejską do rewizji zasad konkurencji w transporcie morskim. Kiedy zmienią się zasady rywalizacji na morzach? Czy ten czas już nadszedł? W audycji „Ludzie i Pieniądze” Iwona Wysocka zapytała o zdanie na ten temat Piotra Frankowskiego, redaktora naczelnego „Namiarów na Morze i Handel”, oraz prof. Marka Grzybowskiego, prezesa Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Marek Grzybowski twierdził na antenie Radia Gdańsk, że w transporcie morskim praktycznie nie ma już konkurencji. – Rynek został zmonopolizowany przez kilku wiodących operatorów kontenerowych. Rozwinął się w ten sposób, że operatorzy „weszli” także w operacje logistyczne, a więc mają nie tylko kontenerowe terminale portowe, ale także firmy spedycyjne; w związku z tym cały łańcuch logistyczny niby jest pod kontrolą armatorów, ale to już nie są armatorzy, tylko globalni operatorzy logistyczni, którzy zarządzają całym łańcuchem dostaw. Pierwszą grupą, która zareagowała na sytuację, była grupa spedytorów, handlowców, eksporterów w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaangażowane zostały nawet odpowiednie ministerstwa. Druga grupa, która zareagowała w świecie, to grupa operatorów właśnie z Unii Europejskiej, którzy twierdzą, że firmy monopolistyczne, wykorzystując swoją pozycję, zastosowały nadzwyczajne ceny frachtów – wyjaśniał.

Z kolei Piotr Frankowski podkreślał, że obecnie „wszystko zależy już od decyzji podejmowanych przez Komisję Europejską”. – Chciałbym przypomnieć, że dyskusję na ten temat prowadzimy już od jakiegoś czasu. Przed wakacjami rozmawialiśmy o prośbie rządu francuskiego armatora, jednego z liderów rynku kontenerowego, o obniżenie stawek cen frachtowych, co miało przyczynić się do spadku cen w związku z sytuacją w globalnej gospodarce. Co można zrobić? Można powiedzieć, że Amerykanom w pewien sposób się udało, bo prezydent Biden podpisał ustawę, na podstawie której Centralna Komisja Morska ma prawo do weryfikacji działań największych armatorów kontenerowych i cen ich usług, sprawdzania, czy to wszystko funkcjonuje zgodnie z zasadami ogólnorynkowymi – wskazywał.

Posłuchaj całej audycji:

https://radiogdansk.pl/wp-content/uploads/2022/08/LudzieiPieniadze10082022.mp3

MarWer

Tagi: Iwona WysockaLudzie i PieniądzePiotr Frankowskiprof. Marek Grzybowskipublicystyka TL

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00