PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko

Wady i zalety napędu wodorowego. Czy już niedługo wykorzystamy go w jednostkach morskich?

2020-09-09
w GOSPODARKA
Share on FacebookShare on Twitter

Małe statki wycieczkowe pływające po Motławie, a może nawet i Zatoce Gdańskiej, z napędem wodorowym? Dwa lata temu taki pomysł miała Żegluga Gdańska. Dziś w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej rozważane jest również wykorzystanie wodoru z instalacji PURE H2 dla potrzeb między innymi małych morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk-Gdynia-Hel. Czy napęd wodorowy dla jednostek pływających to przyszłość, która już nadchodzi?

O tym rozmawialiśmy w audycji „Ludzie i Pieniądze”. Gośćmi Iwony Wysockiej byli Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich oraz Kapitan Jerzy Uziębło, wiceprzewodniczący klastra Logistyczno Transportowego Północ-Południe.

Jerzy Czuczman podkreślał, że dużą część CO2 emitują jednostki pływające. – Jeżeli wyodrębniłoby się flotę morską jako osobne państwo, to byłoby 6. największym emitentem CO2 na świecie – mówił. – Wodór powinien być tym wodorem czystym, on powinien powstawać w taki sposób, który nie pozostawia śladu węglowego. Japończycy łączą farmy wiatrowe z elektrolizą wody. Czyli energia, która jest w nadwyżce np. w farmach wiatrowych, powoduje że prowadzimy elektrolizę wody i odzyskujemy właśnie zielony wodór – dodawał.

– Wodór najtrudniejszy jest w składowaniu. Nawet szczelne zbiorniki metalowe nie są dla niego wystarczająco szczelne, on znika – zaznaczał Jerzy Uziębło. – Natomiast, tak jak mówił mój przedmówca, ważne jest, żeby wodór uzyskiwać z nadwyżek prądu. Mamy zamiar budować farmy wiatrowe na morzu, mając na uwadze, że system przesyłu energii jest słaby, można by wykorzystać pływające jednostki do przetwarzania wody w wodór i tlen. Te nadwyżki powstaną na pewno. W nocy nie zużywamy tyle energii, co w dzień – komentował gość audycji „Ludzie i Pieniądze”.

/audio/dok3/lip090920.mp3
Tagi: gospodarka morskaLudzie i Pieniądzeportstoczniawodór

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00