PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko

Jeden robot zamiast dziesięciu pracowników. Taki kierunek obrała Stocznia Crist. „Alternatywy nie ma”

2018-08-08
w GOSPODARKA
Share on FacebookShare on Twitter

Stocznia Crist kupiła cztery roboty spawalnicze. Mają zwiększyć efektywność w procesach spawalniczych przede wszystkim sekcji przestrzennych na etapie prefabrykacji. Czy to ogromna rewolucja, czy raczej normalny proces, który nie powinien dziwić? I ilu pracowników jest w stanie zastąpić jeden taki robot?

Gośćmi Artura Kiełbasińskiego w audycji Ludzie i pieniądze byli Krzysztof Kulczycki – stocznia Crist oraz Mateusz Kowalewski – gospodarkamorska.pl.

– To nie jest rewolucja. Sytuacja na rynkach wymusza używanie robotów. Wcześniej czy później gro stoczni będzie musiało posługiwać się robotami. Siła ludzka jest coraz trudniej dostępna, więc nie ma innej alternatywy. Zrobiliśmy pierwszy krok, wzorując się na istniejących już stoczniach, kupując te cztery roboty, które w tej chwili przyszły próby warsztatowe, a od przyszłego tygodnia rozpoczną testy na żywym organizmie. Wyliczyliśmy, że na wstępnym etapie robot zastępuje około 10 spawaczy – mówił Krzysztof Kulczycki.

– Ten proces automatyzacji może wejść w dalsze fazy budowy statków, bo do dzisiaj ta automatyzacja ograniczała się do obróbki elementów płaskich, a proces montażu był wykonywany przez ludzi. Teraz automatyzacja wkracza głębiej, gdzie kilka lat temu nikt by nie pomyślał, że tego rodzaju elementy mogą wykonywać roboty. Ciekawym przykładem jest też automatyzacja terminali kontenerowych. W Chinach powstają pierwsze terminale, które są obsługiwane w 100 procentach urządzeniami sterowanymi zdalnie, bez czynnika ludzkiego – dodał Mateusz Kowalewski. 

 

/audio/dok2/lip_08082018.mp3
Tagi: gospodarka morskaLudzie i Pieniądze

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00