PODCASTY Radio Gdańsk
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • KATEGORIE
    • GOSPODARKA
    • HOBBY
    • INNE / ARCHIWUM
    • KULTURA
    • LUDZIE
    • NAUKA I ZDROWIE
    • PUBLICYSTYKA
    • REGION
    • REPORTAŻ I DOKUMENT
    • SPORT
  • SERIE
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
PODCASTY Radio Gdańsk
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. „Nie do końca przemyślany krok” czy „szansa dla wielu”?

2016-10-05
w GOSPODARKA
Share on FacebookShare on Twitter

Lotos chce zainwestować w sektor gazu skroplonego. Na Zatoce Gdańskiej może powstać pływający terminal do przeładunku gazu.

O coraz większym zainteresowaniem gazem LNG spekulowało się już od jakiegoś czasu. Deklaracje, które padły we wtorek m.in. z ust członków zarządu spółki, są konkretne i daleko posunięte.

PRZEMYŚLANE KROKI

Pływający terminal nie jest nowym pomysłem. Pływający gazoport można znaleźć się na Zatoce Gdańskiej. – Poczekajmy może na zagospodarowanie pełnych możliwości terminalu LNG w Świnoujściu. Nie sądzę, że wybiegające w przyszłość pomysły, mające budować jakąś naszą potęgę, były na miejscu. Spróbujmy zagospodarować najpierw to, co już mamy, biorąc pod uwagę plany budowy Baltic Pipe (gazociągu łączącego przez Danię Norwegię z Polską – red.), czy konieczność włączenia Polski w system gazociągów Unii Europejskiej. Ideą przewodnią jest niezależność gazowa, ale trzeba ją budować bez takich nie do końca przemyślanych kroków – ocenia Piotr Frankowski, publicysta „Namiary na Morze i Handel”.

TERMINAL UZUPEŁNIAJĄCY

Niedawno do użytku został oddany duży terminal LNG w Świnoujściu. W liście intencyjnym napisanym z tej okazji, mówiono o rozbudowie mocy przeładunkowych. To mogłoby oznaczać, że terminal Lotosu, który miałby powstać na Zatoce Gdańskiej, po prostu nie będzie miał czego przeładowywać.

– Istotne jest to, że duży terminal w Świnoujściu po rozbudowie może stać się hubem, czyli węzłem. W takim przypadku terminal na Zatoce Gdańskiej mógłby pełnić rolę uzupełniającą i operacyjną. Trzeba o tym mówić, póki jeszcze nie powstał. Są perspektywy przed rynkiem LNG. Na rynku przewozów i wykorzystania tego gazu w transporcie lądowym widać, że popyt będzie rósł. To samo stanie się w sektorze morskim, bo coraz więcej statków buduje się z napędem właśnie na LNG. Potrzebny będzie terminal regionalny, w całym obszarze Morza Bałtyckiego będzie takich terminali coraz więcej – zaznacza profesor Marek Grzybowski z Akademii Morskiej, prezes Klastra Morskiego.

SZANSA DLA WIELU

Paliwo LNG przez wielu ekspertów jest nazywane „paliwem przyszłości”, które będzie coraz częściej wykorzystywane. To oznacza, że mogą otworzyć się kolejne rynki. – Nie powinniśmy na to spoglądać tylko z perspektywy dwóch czy trzech terminali. To tak naprawdę cały rynek budowy jednostek zasilanych tym paliwem. To z kolei koło zamachowe dla podwykonawców i wykonawców różnego rodzaju instalacji i urządzeń, które są dużym wyzwaniem technologicznym. Zbudowanie statku napędzanego LNG nie jest taką prostą sprawą, dlatego mówimy tu o zastosowaniu nowych technologii, które mogą być w Polsce wymyślane i instalowane – twierdzi Maciej Krzesiński, prezes zarządu Fundacji Centrum Technologii Morskich z Gdyni.

 

LNG to gaz ziemny, którego objętość podczas skraplania redukuje się 630 razy. Dzięki temu można zaoszczędzić choćby na jego transporcie. LNG jest wykorzystywany między innymi w transporcie miejskim, coraz popularniejszy staje się też w sektorze morskim.

O możliwej budowie nowego terminala LNG na Zatoce Gdańskiej rozmawiali eksperci audycji Ludzie i Pieniądze. Program poprowadził Artur Kiełbasiński. Jego gośćmi byli: Maciej Krzesiński – prezes zarządu Fundacji Centrum Technologii Morskich z Gdyni, prof. Marek Grzybowski – Akademia Morska, Klaster Morski i Piotr Frankowski – publicysta „Namiary na Morze i Handel”.

Posłuchaj audycji:
/audio/dok1/lip_05102016.mp3

 

Wiktor Miliszewski

Tagi: gospodarka morskaLudzie i Pieniądzepaliwo

© 2025 Radio Gdańsk

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • Purchase JNews
  • Pre-sale Question
  • Support Forum
  • Back to Landing Page

© 2025 Radio Gdańsk

-
00:00
00:00

Kolejka odtwarzania

Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00